Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Tommy Mannien - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Tommy Mannien - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Tommy

30 Oktober 2012 | Laos, Don Det Tok

Sa bai dee mensen,

laatste avond in Laos, laatste Beerlao, laatste happy visit to the reggaebar en afscheid nemen van super leuke mensen. Laos, ik heb van je genoten.
Mijn vakantie in de vakantie zit er op. 8/9 dagen heb ik genoten op Dondet, 1 van de 4000 eilanden in de rivier Mekong. Wat ik ervaar tijdens het reizen is dat het fijn is om eens in de zoveel tijd ergens een langere tijd te blijven. 'Uitrusten' van het reizen, een puinhoop maken van mijn bungalow, een band opbouwen met locals die een supermarkt, guesthouse of bar runnen. Op deze manier blijft het reizen boeiend i.p.v. vermoeiend.
Veel mensen die ik heb leren kennen blijven gedurende hun hele trip 2 a 3 nachtjes in een stad en trekken weer door. Tijd is voor vele reizigers een belangrijk iets, wat bij mij dus niet het geval is. Dit zal ik even toelichten: Tijdens mijn reis, stiekem wist ik dit al voor ik vertrok al weet je nooit hoe het loopt, heb ik besloten om niet terug te vliegen op 13 november. Dit wordt een wat langere reis met wellicht nog vele onbekende bestemmingen.

Laatste keer dat ik een verhaaltje plaatste was ik in Luang Prabang, met vele watervallen die jullie als het goed is ook hebben kunnen zien op facebook. Na een langere tijd dan verwacht in Luang prabang, vanwege het aan komen wandelen van 8 Pai (thailand) 'familie-leden', zijn Jose en ik vertrokken naar Vang Vieng. De rit er naar toe was een avontuur, 6 uur door de bergen. Kuilen in de weg en na elke 50 meter een U-bocht. Had ik even mazzel, ik zat voorin waar een lilliputter zijn benen nog niet kwijt kan. Maaaaaar veilig aangekomen in Vang Vieng. The place to be voor vele onbevangen en misschien wel onverantwoordelijke backpackers. Tubing, waar Vang Vieng bekend om staat/stond, is/was daar de grootste activiteit. Drijvend over de Mekong in een opblaasband, van bar naar bar, van swing naar swing, van jump naar jump. Helaas heeft de goverment van Laos onder grote invloed van vele andere landen het verboden, misschien beter na het horen van het volgende. Jaarlijks vallen er een x aantal doden vanwege dronken en/of spacende mensen die het te hoog in hun bol hebben en verzuipen of hun leven riskeren om van 10 meter (head first) een mooie rots uitkiezen, in ondiep water, om hun laatste adem op uit te blazen. Dit jaar, dus tot augustus, waren het er maar slechts 26. 3 Aussies die wilden nachtzwemmen en nooit meer terug kwamen was de druppel.
Helemaal verboden is het nog niet, Tubes zijn nog steeds te huur, Supermarkten zijn ook nog steeds open, dus met eigen Buzz 3/4 uur chille op de Mekong is nog mogelijk. De kroegen langs de rivier zijn van de aardbodem verdwenen. Totaal verwoest of compleet weggeveegd door de regering. Ondanks dit was het tuben alsnog gaaf!!! Tijdens dit soort activiteiten ontmoet je veel mensen
Vang vieng biedt ook vele grotten en watervallen die je kunt bezoeken met een semi automatic scooter. Eerste keer op een chinees gevaarte. Eitje, al heb ik nu wel een nieuw stuk vers vel op mijn knie. Handrem, wat de voor rem is, was iets scherper dan verwacht, en dit op gravel. 1 en 1 is 2. Wat inhoud dat mijn eerste crash een feit is. Na een niet prettig bezoekje aan meneer douch waren mijn wonden schoon en kon ik weer bouwen aan mijn zelfvertrouwen op de scooter.
Na het zien van vele grotten, 3 meter lange bruggen die worden geeigend door locale geldwolven (10000 kips/1eu per brug) en een waterval besloten wij om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Liften van Vang vieng naar Vientiane, de hoofdstad. Een succes kan je het wel noemen. Na 10 minuten werden we opgepikt door een vriendelijke man, Mr. Ming. We konden meeliften tot een plaatste halverwege. Na een uitgebreide lunch zijn we weer met onze borden (1 in 'engelse' en 1 in Laose handschrift) langs te kant van de weg gaan staan. Na hooguit 5 minuten kwam er een Pick-up aan rijden met 4 gekke locals. We mochten in box van de pick-up zitten. Na anderhalf uur uitwaaien, 4 sigaretten en 2 bananen die we kregen aangeboden door onze chauffeur, was daar Vientiane. Missie geslaagd!
Veel van Vientiane heb ik niet gezien. 2 ochtenden hardgelopen/gebootcampt en overdag rondgehangen bij ons guesthouse. Hier heb ik overigens wel mijn eerste 'fout' begaan. Omdat iedereen om mij geen al een visum had geregeld voor Vietnam, werd ik lichtelijk nerveus en wilde ik dit ook zo snel mogelijk geregeld hebben (wat ik achteraf ook in Cambodja had kunnen doen). Bij de ambassade aangekomen moest ik ter plekke de start datum voor mijn visum verzinnen. Niet wetende hoelang ik in Laos en Cambodja zal verblijven, had ik besloten om 5 november in te vullen. Veel te kort dag als ik nu op de kalender kijk. Waarschijnlijk moet ik nu mijn visum uistellen wat mij nog een keer 45 euro kost. Gelukkig bekijk ik het van de positieve kant, Een nieuw reisleerpuntje!!
Na 2 nachten in Vientiane heb ik besloten om verder te gaan naar Tha khaek, zonder Jose. Liften ging dit keer minder gemakkelijk. De rit duurt met een minibus 6 uur. Om voor donker aan te komen had ik veel geluk nodig. Ik mocht met met 2 kerels meerijden die mij naar Paksan brachten, dorpje halverwege. Na 2 uur lopende met mijn borden in 35 graden en velle zon kreeg ik het maar niet voor elkaar om iemand tot stoppen te brengen. mijn besluit om de bus te pakken was geen slecht idee. Het begon al donker te worden en er was geen guesthouse in de buurt.

In Tha khaek heb ik een scooter gehuurd en the loop (een rondje van +- 500 km) gedaan. 3 dagen scheuren over matige wegen. Genoten van alle kleine tussengelegen dorpjes en het oogstrelende landschap. Hier heb ik Laos pas echt gezien. de eerste 2 dagen geen FAHLAN (reiziger/buitenlander in Laose taal) gezien, heerlijk.
De 2e dag heb ik de Konglor cave bezocht. Een 7 km lange grot, waar je doorheen vaart met een simpel bootje en een hoofdlampje. Aan de andere kant van de grot stond er een suprise op mij te wachten. Jose, die eigenlijk vrijwilligerswerk zou gaan doen in Vang vieng had besloten om samen met Laura (een vriendin uit madrid die over is gevlogen) ook the loop te doen, maar dan de andere kant op zodat we konden meeten. We hebben maarliefst 2 dagen zonder elkaar gereist in Laos.
Na de Loep rond Tha khaek zijn we, dus weer met Jose en nu ook Laura, naar Pakse gereist waar we nog een loep hebben gedaan. Prachtig natuur en ongekend hoge watervallen. 2 nachten hebben we bij een Homestay verbleven. Mama pap's! Super lieve vrouw die je voedt als een olifant 'BIG FOOD, SMALL KIP' was haar uitspraak. 3 dagen, 2 nachten en veeeeeel eten: 13,5 euro!

Ik merk dat ik ongeduldig begin te worden met mijn verhaaltje, krijg geen lekkere zinnen meer uit mijn vingers. Reden om te stoppen. Het heeft me een week, EEN WEEK gekost om alle motivatie bij elkaar te rapen om www.tommytrip.waarbenjij.nu in te typen. In Cambodja koop ik een laptop (dit stel ik ook al een maand uit) en hoop ik wat constanter aan mijn verhaaltje te werken. Nu moet ik elke keer in 1 keer een verhaal bij elkaar lullen wat veel energie kost. En ik doe al zoveel hier, ahum.

Morgen dus naaaaaaaar Cambodjaaaaaaaa. Ik moet binnen 1 uur beslissen waar ik naar toe ga morgen, waarschijnlijk ga ik met duits vrouwtje, die ik hier in Dondet heb leren kennen, naar Ban nogwat om een jungletrek te doen. Ben toe aan iets actiefs! Killing fields en Angkor Wat zijn de andere dingen die ik wil bezoeken in Cambodja, de rest vul ik wel in als ik daar ben;)

Nog 2 opmerking over bizarre ontmoetingen!
- Anders kom je even je achterbuurmeisje tegen in Luang prabang
- Gisteravond een biertje gedronken met little princess en Sniper uit Dhen Hhhhhag (oh oh cherso). Op een eiland als dit, aan de andere kant van de wereld, zo groot als 6 voetbalvelden, kom je die 2 tegen. WTF!!

Nog een paar opmerkingen:
-Ik staar al 3 uur naar nederlandse zinnen en snap ik soms helemaal niets meer van. Praat al 7 weken nonstop Engels, ook met de Nederlanders. Het wordt haast vreemd om Nederlands te praten, helemaal qua grammatica! Heerlijk om engels te praten en iedereen doet het. Ik hoor zelden iemand een andere taal praten.
- Laos is perfect!! Lifestyle is easyyyy going. Alles gaat op tempo lazy, verplichtingen bestaan niet en je druk maken doe je ergens anders, buiten Laos in ieder geval!
- Heb nog geen lange broek of trui aan gehad :)

Dit was het dan weer voor nu, Ik spreek jullie in Cambodja ergens!

Lakon, Tjock dee, Hou-doe, mazzel!

  • 30 Oktober 2012 - 16:57

    Pa:

    Ook hier zijn veel mensen die niet rouwig zijn over het TUBING verbod, kan ik je melden... :-)

    Nu op weg naar Cambodja - stay on the roads... - en weer genieten. Genieten en genieten. Wij genieten overigens ook. Op het werk, van de Formatie, de nieuwe ministers, het overige dagelijkse nieuws en alle andere alledaagse dingen.

    Blijf schrijven, denk aan je conditie, take care, en we spreken elkaar!

    xxx

  • 30 Oktober 2012 - 17:02

    Dennis:

    Wat een verhaal weer zeg. Meeste had ik al gehoord maar toch leuk om het weer te zien/lezen. Het wordt tijd dat school klaar is en ik het ook op een reizen kan zetten, wat ben ik jaloers.

    Heel veel plezier in Cambodja en waar je verder nog lekker mag gaan genieten.

    Ik spreek je snel weer broertje.

    Xx je broer!

  • 30 Oktober 2012 - 17:28

    Brigitte:

    Hoi Tommy,

    Ik heb je verhaal hardop voorgelezen hier in de woonkamer. Ze hebben genoten. Wat heb je het weer geweldig leuk verteld. Respect hoor! Ik hoop dat je door gaat met schrijven. Ik wens je nog een geweldige reis toe en doe voorzichtig!!

    Groetjes van Fred, Marvin en Brigitte

  • 30 Oktober 2012 - 17:31

    Je Moeder:

    Zo, dat was het wachten wel waard, mooi verslag weer. We hadden al veel van je avonturen gehoord, maar als je dit leest beleef je het weer.

    Leuk dat je ook zo met en van de lokale mensen geniet, vinden zij ook leuk en dan verwennen ze je met bigfood.

    Hopelijk voldoet Cambodja ook aan je verwachtingen, maar daar ben ik eigenlijk niet bang voor, je staat open voor alles en vind ook de meeste dingen leuk en is het niets, kun je zo naar Vietnam, toch.

    Geniet weer lekker van alles en iedereen, veel liefs en dikke X , ma



  • 30 Oktober 2012 - 19:28

    Jenny:

    hey Tommy,
    Ja je verblijft in een heeel andere wereld, dat is wel duidelijk. Maar toch fijn dat je ons een beetje mee neemt in jou reis. Snap het wel een beetje denk ik. Leuk voor je dat je nog een reis erachter aan gaat doen en dat je niet gewoon naar Oosterhout komt voor ons familie samenzijn, maar ook dat is wel te begrijpen. Blijf genieten Tommy, deze ervaring neemt niemand je meer af.

    Heel veel groetjes van ons allen uit Ommen.

  • 30 Oktober 2012 - 21:13

    Karin:

    Eej Tommy!

    Ik zal al dagen te wachten op weer nieuwe fantastische verhalen van jou uit verweggiestan.
    Heerlijk om te lezen, fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat alles goed gaat.
    Nog heel veel moois in het verschiet denk ik, geniet er maar lekker van, dan heb je dat toch maar lekker te pakken!

    Pas goed op jezelf en neem je tijd voor alles.

    Liefs, je tante Karin.

  • 01 November 2012 - 10:53

    Esther:

    Hee die Tommy,

    Wat een mooi verhaal weer. Om jaloers op te worden!! Heerlijk zo'n relaxed leven.
    Begrijp wel dat je nog niet terug komt. We zullen je wel gaan missen over een paar weken
    in Oosterhout.
    Nou kerel geniet er van maar dat doe je zeker wel als je je verhalen leest.
    Wel heel fijn om zo op deze manier van je belevenissen mee te mogen genieten.

    Nog een goede tijd en we wachten weer op je volgend verhaal.

    Veel groetjes van Esther en de rest van Joosjes hee. Doei doei.

  • 01 November 2012 - 15:19

    Annalies:

    Hee Tommy,

    Dat is nog een welkome afwisseling van de werkmailtjes;-) Heerlijk die avonturen. Lekker ontnuchterend al die verhalen over de andere kant van de wereld: Lazy, chill, relax.... o,ja!

    Geniet er weer goed van, maar dat komt vast goed...

    groetjes!

  • 02 November 2012 - 16:16

    Helft Van 20 Euro:

    Wat een verhaal weer...twee keer gelezen, ben zelfs in de atlas gaan zoeken / kijken waar je zit...google lukt ook ...
    Hier begint het kouder te worden dus ook een reden om daar te blijven...Het voetbal zal er zo af en toe wel uitgaan.. De match om de koppositie viel ut door financiele probemen bij Utrecht.. als het lukt spelen we nog vier of vijf wedstrijden voor de kerst / winterstop...zonder jou dus!! Helemaal gelijk...geniet en we kijken weer uit naar je belevenissen vanuit Cambodja greetzzzz

  • 02 November 2012 - 16:16

    Helft Van 20 Euro:

    Wat een verhaal weer...twee keer gelezen, ben zelfs in de atlas gaan zoeken / kijken waar je zit...google lukt ook ...
    Hier begint het kouder te worden dus ook een reden om daar te blijven...Het voetbal zal er zo af en toe wel uitgaan.. De match om de koppositie viel ut door financiele probemen bij Utrecht.. als het lukt spelen we nog vier of vijf wedstrijden voor de kerst / winterstop...zonder jou dus!! Helemaal gelijk...geniet en we kijken weer uit naar je belevenissen vanuit Cambodja greetzzzz

  • 04 November 2012 - 14:11

    Tommy:

    Thnx voor alle leuke reactie!
    Ook Cambodja is genieten geblazen, ben ondertussen weer 'alleen' aant reizen. Veel mensen hier die samen met mij mn verjaardag (7/11) willen vieren. Jose komt ook even langs om er een feest van te maken!
    Heb het gehoord van Utrecht ja, beetje jammer. Maar wordt een leuke pot!
    Werkmailtjes, oeiii;) Zag dat jullie een leuk feest hebben gehad, afluitingsfeestje?
    Groetjes uit Cambodja x

  • 06 November 2012 - 12:39

    Meryl:

    Hey Tomster!!!

    Wat super te lezen dat je het naar je zin hebt!! Heerlijk hé die vrijheid van het reizen? Je hebt groot gelijk dat je de dertiende niet terug vliegt. Lekker op je gemakkie door Azië struinen. Waar het weer beter is dan hier en de mensen vriendelijker. Geniet maar lekker. Een ervaring als deze neemt niemand je af! Pas goed op jezelf!

    Liefs en een dikke herfst knuffel Meryl

  • 07 November 2012 - 11:42

    Opa En Oma Hoolboom:

    Hallo Tommy
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.ik realiseer mij,dat het voor jou al bijna 18.00u is.
    Maak er nog een leuke avond van.Genieten van je reisverslagen.Geniet verder van je leven
    nu .Veel liefs van ons.Opa en Oma.

  • 07 November 2012 - 19:11

    Helft Van 20 Euro:

    He scorpio proficiat en ik neem er eentje vana!! neem jij er dan een voor mij de 17e ? greetzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Don Det Tok

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2013

Perth, West Australie

24 Januari 2013

'South' Thailand

16 December 2012

Motorcyle diary

27 November 2012

Cambodja

30 Oktober 2012

Laos
Tommy

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 9843

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

10 September 2012 - 13 November 2012

Thailand

Landen bezocht: